MENU

Muzyka polska – współcześnie, ale z szacunkiem dla korzeni

24 listopada kolejny koncert kameralny w wykonaniu muzyków Filharmonii Gorzowskiej. Tym razem kwartet smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego i polska muzyka współczesna.  Na koncert zapraszają członkowie kwartetu – Maciej Grygiel (skrzypce) oraz Piotr Więcław (wiolonczela).

Urszula Śliwińska: Przed nami ostatni w tym roku koncert kameralny. Tym razem będzie to polska muzyka współczesna, a więc cały wachlarz muzycznych doznań – od muzyki ludowej po jazz.

Maciej Grygiel: Tak, zagramy dwa kwartety smyczkowe dwóch kompozytorów polskich. Zbigniewa Bargielskiego kwartet nr 5 i Grażyny Bacewicz kwartet nr 4. Oba te utwory dość mocno nawiązują do muzyki folklorystycznej, zwłaszcza polskiej muzyki góralskiej. Szczególnie wyraźnie słychać te inspiracje w kwartecie p. Bacewicz. W kwartecie Bargielskiego z kolei znajdziemy wiele różnych nurtów muzycznych, począwszy od nawiązań do muzyki ludowej, przez jazz, tango, aż po typową muzykę współczesną.

Czy ta różnorodność i nawiązania do folkloru są wymagające dla muzyków, którzy na co dzień grają w orkiestrze?
Piotr Więcław: Nie, jest to raczej ciekawe wyzwanie. Poza tym w tych kwartetach muzyka opisana jest w sposób bardzo profesjonalny, dlatego nawet muzyk grający bardzo klasycznie byłby w stanie wykonać je prawidłowo. Niemniej na pewno są to utwory wymagające, zwłaszcza kwartet Bacewicz, który napisany jest bardzo klasycznie i wyraźnie słychać w nim wszystkie muzyczne niuanse. Z kolei w kwartecie Bargielskiego można pozwolić sobie na odrobinę dowolności i interpretacji.

Cykl koncertów kameralnych w Filharmonii Gorzowskiej ma na celu m.in. pokazanie osobowości, talentu naszych muzyków. Macie dowolność, jeśli chodzi o repertuar. Czym kierowaliście się planując najbliższy koncert? Wiem, że inspiracje ludową muzyką góralską nie są przypadkowe.
MG: Ja osobiście wykonywałem już ten kwartet, miałem taką przyjemność podczas Festiwalu „Laboratorium muzyki współczesnej” w Białymstoku. Miałem też zaszczyt przed dziesięcioma laty poznać osobiście Zbigniewa Bargielskiego. Zrobił na mnie duże wrażenie jako wspaniały człowiek i muzyk. Obecnie jest uznanym profesorem na uczelni w Wiedniu.  Nie ukrywam, że miało to wpływ na wybór repertuaru. Z kolei kompozycja Bacewicz to bodaj najbardziej znany współczesny polski kwartet. Już w 1951 roku otrzymał nagrodę na konkursie we Francji, więc jest to bardzo uznany i utytułowany utwór. Został napisany na zamówienie kompozytorów polskich i wykonany po raz pierwszy  w Polsce w Krakowie na inauguracji Państwowego Wydawnictwa Muzycznego. Jest mi też szczególnie bliski, ponieważ mam pochodzenie i korzenie góralskie.
 
Kwartet im. Góreckiego powstał przed siedmioma laty, a więc wtedy gdy pojawiliście się w Gorzowie.
Czy muzyka współczesna jest wymagająca?
PW: Na pewno wymaga pewnego skupienia, jeśli chcemy w pełni dostrzec i docenić walory estetyczne tej muzyki. Niemniej, jest to muzyka nawiązująca do polskich korzeni, przede wszystkim tańców. Kwartet Bargielskiego składa się z aż dziewięciu części jest naszpikowany tańcem, krokami, podskokami. Jestem przekonany, że są to brzmienia, które spodobają się naszym słuchaczom.

kwartet im.H.Góreckiego
 
 
Realizacja   Virtualnetia.com