MENU

piątek 9 października 2020
19:00
BEETHOVEN  I SCHUBERT DWIE SYMFONIE
BEETHOVEN I SCHUBERT
DWIE SYMFONIE
kup bilet
Choć Ludwig van Beethoven i Franz Schubert byli sąsiadami, bo dzieliło ich od siebie ledwie parę ulic, to prawdopodobnie nigdy się nie spotkali. Dla chorobliwie nieśmiałego Schuberta wielki poprzednik był jednak zawsze wielkim autorytetem, a jego muzyczny geniusz na przemian inspirował go i onieśmielał. Nic w tym zresztą dziwnego, bowiem renoma Beethovena w Wiedniu w pierwszej ćwierci XIX wieku była naprawdę olbrzymia. Schubertowi na szczęście udało się uciec od niewolniczego naśladownictwa stylu mistrza; widział w nim za to inny wzór – wzór niezłomności i niezależności twórczej, który podsycał jego determinację, by komponować tak, jak dyktuje wewnętrzna konieczność, nawet jeśli miałoby to być niezgodne z modą czy oczekiwaniami współczesnych.  
 
VIII Symfonia F-dur (1812) Beethovena od samego początku porównywana była do swoich wielkich poprzedniczek –  napisanej w tej samej tonacji Szóstej „Pastoralnej” oraz Siódmej, którą Wagner nazwał „apoteozą tańca”. Sam kompozytor pieszczotliwie mawiał o Ósmej „moja mała symfonia F-dur”, choć nie znaczyło to wcale, że mniej ją cenił od pozostałych.  Jest ona rzeczywiście – obok Pierwszej – najkrótszą z dziewięciu jego symfonii i nie znajdziemy w niej wielkich myślowych idei, programu czy innowacji w postaci chórów i głosów solowych. Ale i tak, a może właśnie dlatego, Ósma to czyste odzwierciedlenie Beethovenowskiego klasycyzmu, który objawia się nie tylko doskonałością formy, ale dowcipem i dystansem kompozytora do własnej twórczości oraz znakomitym wyczuciem tradycji, w której szczególne miejsce przypada tu Haydnowi i Mozartowi.
 
Współcześni Franza Schuberta, widząc w nim przede wszystkim genialnego twórcę pieśni, mieli spory problem z jego muzyką symfoniczną, docenioną tak naprawdę dopiero w następnych epokach. Ów problem tkwił przede wszystkim w jej klasycystycznej formie, która  kiepsko korespondowała z wizerunkiem Schuberta-romantyka. Zaliczana jeszcze do młodzieńczych dzieł III Symfonia (1815), choć bardziej zwięzła i krótsza niż dwie pierwsze symfonie Schuberta, zapowiada już to, nad czym kompozytor będzie pracował w kolejnych opusach: piękną melodykę, szeroko zarysowane tematy i mistrzowską instrumentację. Znajdziemy w niej też ciekawą syntezę cech stylistycznych symfoniki klasyków wiedeńskich – haydnowskiej ludowości, mozartowskiej śpiewności i beethovenowskiej formy.


Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Jacek Kraszewski – dyrygent

 
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770-1827)
VIII Symfonia F-dur op. 93
 
FRANZ SCHUBERT (1797-1828)
III Symfonia D-dur D 200


BILETY: normalny 45,00 zł; ulgowy 38,00 zł; balkon 32,00 zł

FUNDUSZ WSPARCIA KULTURY  " Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19"

 

PGE


Szanowni Państwo,

przed uczestnictwem w wydarzeniu odbywającym się w Filharmonii Gorzowskiej prosimy o zapoznanie się z aktualnymi
Zasadami bezpieczeństwa dotyczącymi udziału w wydarzeniach organizowanych
w Centrum Edukacji Artystycznej - Filharmonii Gorzowskiej w związku z epidemią wirusa SARS-CoV-2 w Polsce.

Zakup biletu na koncert oznacza ich akceptację.
 
W trosce o wspólne bezpieczeństwo prosimy zwłaszcza o przestrzeganie następujących reguł:
  1. W celu punktualnego rozpoczęcia wydarzenia z zachowaniem wszelkich niezbędnych procedur przyjętych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce, prosimy o przybycie do Filharmonii najpóźniej do 30 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.
  2. Pamiętajmy, by wchodząc do Filharmonii zdezynfekować ręce płynem dezynfekującym dostępnym przy wejściu do budynku.
  3. Osoby uczestniczące w wydarzeniu są zobowiązane do złożenia pisemnego oświadczenia o stanie zdrowia. By usprawnić procedurę wejścia do budynku prosimy, by wypełnione oświadczenie przynieść uzupełnione ze sobą. Wzór oświadczenia do pobrania znajdą Państwo poniżej. Można też wypełnić je na miejscu przed wejściem do Filharmonii – proszę w tym celu przynieść ze sobą własny długopis.
  4. Wszystkie osoby uczestniczące w wydarzeniu zostaną poddane czynności pomiaru temperatury ciała przy wejściu do budynku Filharmonii.
  5. W budynku Filharmonii obowiązuje zasada zakrywania ust i nosa oraz przestrzegania dystansu społecznego 1,5 m.
Dziękujemy za zrozumienie. Do zobaczenia w Filharmonii.
 
Oświadczenie o stanie zdrowia_COVID-19


-------------------------------------

Dyrekcja Filharmonii zastrzega sobie możliwość zmiany terminu, godziny i miejsca koncertu, wykonawców, programów oraz cen biletów.


Realizacja   Virtualnetia.com