MENU

niedziela 20 grudnia 2020
19:00
GIOACCHINO ROSSINI
CYRULIK SEWILSKI
ODWOŁANY
kup bilet
Szanowni Państwo,
w związku z wejściem w życie nowych obostrzeń Spektakl Teatru Wielkiego w Poznaniu Gioacchino Rossini. Cyrulik sewilski  zostaje odwołany.
 
Zwrotu zakupionych biletów można dokonać w kasie filharmonii od wtorku do czwartku w godz. 12:00-16:00, a także mailowo za pomocą formularza dostępnego TUTAJW przypadku zakupu biletów online, należność zostanie automatycznie zwrócona na konto



GIOACCHINO ROSSINI (1792-1868)
Cyrulik sewilski / Il Barbiere di Siviglia
/ opera w dwóch aktach
libretto Cesare Sterbini
na podstawie komedii Pierre’a Beaumarchais
/ oryginalna włoska wersja językowa
 
Kiedy hrabia Almaviva poznaje Rozynę, to bez względu na przeciwności losu postanowia ją poślubić. Opłaca muzykantów, którzy grają pod oknem ukochanej, odnawia znajomość ze swym dawnym służącym, Figarem, udaje ubogiego studenta Lindora i żołdaka szukającego noclegu, a także nauczyciela muzyki…
 
„Cyrulik sewilski” to – używając filmowej terminologii – prequel do Mozartowskiego „Wesela Figara”. Z „Cyrulika” dowiadujemy się, jak hrabia Almaviva rozkochał w sobie Hrabinę, która w operze Rossiniego jest po prostu Rozyną, a w „Weselu” żoną Almavivy. Zmyślne fortele duetu Almaviva-Figaro na długo zostaną w pamięci Bartola, opiekuna prawnego Rozyny, który w operze Mozarta jawnie okazuje niechęć Hrabiemu.
 
Dla wielbicieli teatru operowego poznańska realizacja to nie tylko opowieść o perypetiach bohaterów „Cyrulika”, ale też historia pokazująca tajniki powstawania spektaklu, „teatr w teatrze”. W czasie dobrze znanej, choćby z niezliczonej ilości spotów reklamowych, uwertury na scenie pojawiają się kolejne postaci. Nie brakuje też obecnych w czasie każdego przedstawienia i próby inspicjenta, suflera czy garderobianej. Patrząc na korowód na wpół ucharakteryzowanych bohaterów, zadajemy sobie pytanie, czy to już, czy teraz. Kogo widzimy: Rozynę i Figara, czy nadal solistkę i solistę przygotowujących się do spektaklu. Znakomity pomysł reżyserski Marka Weissa dopełniają kunsztowne dekoracje i kostiumy zaprojektowane przez Ryszarda Kaję. „Cyrulik sewilski” to efektowna operowa pozytywka ze wspaniałą muzyką, doskonałymi figurami i zaskakującymi zwrotami akcji.

Dyrygent – Katarzyna Tomala-Jedynak
Reżyseria – Marek Weiss
Scenografia – Ryszard Kaja

Figaro – Jaromir Trafankowski
Rozyna – Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Almaviva – Piotr Friebe
Bartolo – Andrzej Ogórkiewicz
Basilio – Rafał Korpik
Berta – Magdalena Wilczyńska
Fiorello – Tomasz Mazur
Oficer – Michał Korzeniowski
 
Chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Kierownictwo chóru – Mariusz Otto

dyż. reżyser: Andrzej Ogórkiewicz
dyż. chórm.: Mariusz Otto
inspicjenci: Danuta Kaźmierska / Ryszard Dłużewicz
sufler: Magdalena Bruszyńska
 
Streszczenie
AKT I
O świcie hrabia Almaviva śpiewa serenadę pod balkonem Rozyny, wychowanicy starego doktora Bartolo. Rozyna nie pojawia się, więc zrezygnowany hrabia odprawia muzykantów i sam zamierza odejść. Nadchodzi Figaro, sprytny wszędobylski balwierz, znany w całej Sewilli. Almaviva, zachęcony przez Figara, śpiewa jeszcze raz i tym razem udaje mu się zamienić z Rozyną kilka słów, jednak płoszona czymś dziewczyna szybko znika we wnętrzu domu. Bartolo zamierza poślubić swą młodą wychowanicę i zazdrośnie kryje ją przed światem. Almaviva chce za wszelką cenę dostać się do domu doktora. Przebiegły Figaro poddaje pomysł przebrania się za pijanego żołnierza, który po dachem Bartola chce odnaleźć kwaterę Rozyna, zainteresowana młodzieńcem, pragnie go poznać. Pod okiem podejrzliwego opiekuna nie jest to jednak łatwe. Dziewczyna pisze do hrabiego list, a przekazanie go powierza uczynnemu Figaro, który – jako cyrulik – ma do domu Bartola swobodny wstęp. Tymczasem nieufny starzec wie, że w Sewilli pojawił się Almaviva, który przybrał imię Lindora, i że Rozyna wpadła mu w oko. Obawiając się rywala, prosi o radę Basilia, nauczyciela muzyki, wielkiego chciwca i intryganta. Basilio ma niezawodny sposób na intruza – plotka i obmowa zniszczy każdego. Do drzwi domu doktora Bartola puka podbity żołnierz – przebrany Almaviva. Nachalnie żąda wpuszczenie do środka, lekceważąc protesty gospodarza. Coraz głośniejszy krzyki wabią tłum gapiów, a zaraz potem patrol wojskowy, który przybywa aresztować awanturnika. Almaviva dyskretnie ujawnia oficerowi swoją prawdziwą tożsamość i żołnierze – oddając honory – wycofują się, wprawiając tym zebranych w osłupienie.
 
AKT 2
Almaviva, po nieudanej próbie zakwaterowania się w domu Bartola, podszywa się po ucznia Don Basilia imieniem Alonzo i w zastępstwie rzekomo chorego muzyka przybywa udzielić Rozynie lekcji śpiewu. Podstęp udaje się, ale kochankowie zamieniają zaledwie kilka czułych słów, nieoczekiwanie pojawia się sam Basilio. Figaro, który przybył właśnie ogolić Bartola, zmyślnie ratuje sytuację – wmawia nauczycielowi muzyki poważną chorobę i ten – przerażony – szybko wraca do domu. Fikcyjna lekcja muzyki kończy toczy się dalej, ale czujnego Bartola niepokoją szepty Alonza i Rozyny – domyśla się mistyfikacji i z wściekłością wyrzuca Figara i Almavivę za drzwi. Pospiesznie udaje się po notariusza, aby natychmiast wziąć ślub z Rozyną. Ją samą tymczasem zamyka w domu na klucz.
Figaro i Almaviva dostają się po drabinie przez balkon do domu doktora. Rozyna początkowo jest nieufna – Bartolo przekonał ją, że młodzieniec imieniem Lindor wcale jej nie kocha, jest tylko narzędziem w ręku hrabiego Almavivy. Wszystko zostaje wyjaśnione – Lindor i Almaviva to ta sama osoba. Tymaczasem Bartolo sprzątnął spod balkonu drabinę, a do domu wkracza już Basilio w towarzystwie notariusza. Sprytny Figaro wmawia urzędnikowi, że małżeństwo ma być zawarte między Rozyną a Almavivą, a Don Basilia za pomocą sakiewki przekonuje do zaświadczenia o odbytej ceremonii własnoręcznym podpisem. Bartolo przybywa za późno – kontrakt jest już podpisany.
 
(źródło: www.opera.poznan.pl)

BILETY: normalny 60,00 zł; ulgowy 50,00 zł; balkon 40,00 zł


Szanowni Państwo,

przed uczestnictwem w wydarzeniu odbywającym się w Filharmonii Gorzowskiej prosimy o zapoznanie się z aktualnymi
Zasadami bezpieczeństwa dotyczącymi udziału w wydarzeniach organizowanych
w Centrum Edukacji Artystycznej - Filharmonii Gorzowskiej w związku z epidemią wirusa SARS-CoV-2 w Polsce.

Zakup biletu na koncert oznacza ich akceptację.
 
W trosce o wspólne bezpieczeństwo prosimy zwłaszcza o przestrzeganie następujących reguł:
  1. W celu punktualnego rozpoczęcia wydarzenia z zachowaniem wszelkich niezbędnych procedur przyjętych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce, prosimy o przybycie do Filharmonii najpóźniej do 30 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.
  2. Pamiętajmy, by wchodząc do Filharmonii zdezynfekować ręce płynem dezynfekującym dostępnym przy wejściu do budynku.
  3. Osoby uczestniczące w wydarzeniu są zobowiązane do złożenia pisemnego oświadczenia o stanie zdrowia. By usprawnić procedurę wejścia do budynku prosimy, by wypełnione oświadczenie przynieść uzupełnione ze sobą. Wzór oświadczenia do pobrania znajdą Państwo poniżej. Można też wypełnić je na miejscu przed wejściem do Filharmonii – proszę w tym celu przynieść ze sobą własny długopis.
  4. Wszystkie osoby uczestniczące w wydarzeniu zostaną poddane czynności pomiaru temperatury ciała przy wejściu do budynku Filharmonii.
  5. W budynku Filharmonii obowiązuje zasada zakrywania ust i nosa oraz przestrzegania dystansu społecznego 1,5 m.
Dziękujemy za zrozumienie. Do zobaczenia w Filharmonii.
 
Oświadczenie o stanie zdrowia_COVID-19

-------------------------------------

Dyrekcja Filharmonii zastrzega sobie możliwość zmiany terminu, godziny i miejsca koncertu, wykonawców, programów oraz cen biletów.

 
Realizacja   Virtualnetia.com